Mówienie to bardzo ważna umiejętność. Dzięki niej jesteśmy w stanie zamówić coś w restauracji na wakacjach, zapytać o drogę, gdy się zgubimy czy nawiązać nowe znajomości. Niestety czasami na lekcjach nie ma wystarczająco czasu, by odpowiednio przećwiczyć tę umiejętność. Jako nauczycielka musisz przerobić cały materiał, zagadnienia gramatyczne, słownictwo i często zdarza się, że na mówienie zostaje niewiele czasu. Warto jednak się zastanowić, jak to mówienie przemycić na zajęciach i jednocześnie wykorzystać podręcznik. Podpowiem Ci kilka sprawdzonych pomysłów.

W wielu książkach na początku rozdziału znajdują się zdjęcia, które mają wprowadzić do przerabianej właśnie tematyki. Wykorzystaj je do mówienia! Niech uczniowie spojrzą na te zdjęcia i spróbują odgadnąć, o czym będzie dzisiejsza lekcja. Pozwól im mówić, zapisuj na tablicy przydatne słownictwo lub zwroty. Jeśli tych zdjęć jest więcej, podziel uczniów na grupki i rozdaj każdej z nich po jednym zdjęciu. Niech je opiszą na głos, niech o nich porozmawiają. Jeśli wiesz, że grupa samodzielnie nie poradzi sobie z rozmową, możesz zapisać na tablicy pytania, na które muszą znaleźć wspólnie odpowiedź. Będzie to dla nich jakaś podpowiedź.

Te same zdjęcia możesz wykorzystać w podobny sposób, ale dając każdemu uczniowi w grupie inne zdjęcie. Niech sobie opiszą zdjęcia, które dostali, a potem spróbują ułożyć je w takiej kolejności, by wyszło im opowiadanie. Następnie mogą zaprezentować swoje historyjki przed całością klasy. Przy niektórych zdjęciach można nawet ułożyć dialogi, które uczniowie mogą potem odegrać.


Przykładowa strona Schritte International.Neu S.58-59

By zachęcić do mówienia, możesz wykorzystać również teksty, które znajdują się w podręcznikach. Jako przykład podam Ci tutaj rozmowę o tym, kim jesteśmy, co robimy. Nie oszukujmy się, jeśli prowadzisz zajęcia w szkole, to uczniowie zazwyczaj się znają, wiedzą o sobie sporo. Opowiadanie swojemu koledze po raz kolejny, jak się nazywają i gdzie mieszkają, jest dla nich nudne i bezsensowne. Dlatego pozwólmy im się wcielić w kogoś innego. Zazwyczaj w podręcznikach znajdziemy teksty, w których kilka osób się przedstawia. Weź taki tekst, podziel i rozdaj w klasie, by każdy miał kogoś innego. Następnie poproś uczniów, by dowiedzieli się, kim są ich znajomi. Niech chodzą po klasie, zadają pytania, opowiadają o sobie. W tekście, który mam w podręczniku Schritte International.Neu (S.29) jest akurat siedem osób, więc jest spore pole do popisu. Gdybyś miała tekst z mniejszą ilością osób, możesz podzielić klasę na grupki, tak by w grupce każdy był kimś innym.


Przykładowa strona Schritte International.Neu S.29

Dodatkowo w podręczniku Schritte International.Neu (S.32) pod koniec każdego rozdziału znajdziesz propozycje przećwiczenia danego tematu i są tam też przykładowe gry, które rozwijają mówienie. Jedną z nich jest Kettenspiel. Dzielimy uczniów na grupy. Pierwsza osoba mówi trzy fikcyjne zdania o sobie. Kolejna osoba je powtarza oraz dodaje swoje trzy zdania, następna osoba powtarza wszystko po dwóch pierwszych i również dodaje swoje zdania. W tej grze z pewnością ćwiczymy mówienie, ale także pamięć, bo trzeba zapamiętać wszystkie wypowiedzi poprzedników.


Przykładowa strona Schritte International.Neu S.32

Niektóre materiały w podręczniku idealnie nadają się do tworzenia dialogów. W przypadku omawiania tematu Essen możemy wykorzystać zdjęcia warzyw i owoców do przeprowadzenia rozmów w sklepie. Jedna osoba może być sprzedawcą, a pozostałe osoby klientami. Zamiast sklepu możemy zrobić prawdziwy targ! Niech będzie kilka stoisk, na każdym stoisku inne produkty. Mogą być też te same produkty, ale niech zmieni się cena. Uczniowie chodzą po targu, pytają o ceny, kupują. A na koniec mogą porównać zakupy z innymi osobami, zastanowić się, u którego sprzedawcy było najtaniej i co mogą ugotować z zakupionych produktów.

Przykładowa strona Schritte International.Neu S.39

W poszukiwaniu zdjęć, ilustracji czy tekstów zajrzyj również do ćwiczeniówek. Jest wiele ćwiczeń, materiałów, które można przerabiać w formie ustnej, zamiast pisemnej. Wykorzystaj to. Wydawnictwo Hueber przygotowało również dodatkowe opracowanie z grami językowymi . Znajdziesz tam kilka podpowiedzi, które warto wykorzystać. Wszystkie gry są związane z podręcznikiem, więc nie ma obaw, że może pojawić się słówko, którego uczeń nie zna.


Przykładowa strona Schritte International.Neu Spielsammlung. S.123

Bardzo ważną rzeczą, o której nie wspomniałam na początku, jest mówienie po niemiecku. Nie tylko uczniowie mają mówić po niemiecku (pilnuj tego), ale także Ty jako nauczyciel. To sprawi, że dla uczniów mówienie w obcym języku nie będzie wydawało się sztuczne. Będzie dla nich czymś naturalnym. Jeśli jesteś początkującym nauczycielem, to przypominam zwroty, które mogą Ci się przydać w tym wpisie.

Oprócz tych kilku pomysłów gorąco zachęcam Cię do przeczytania poprzednich wpisów, ponieważ są w nich podpowiedzi, które śmiało wykorzystasz przy rozwijaniu mówienia u uczniów. A za tydzień zapraszam Cię ponownie na bloga, gdzie pojawi się konkurs, w którym będzie można wygrać podręczniki Schritte International.Neu.

Przygotowałam dla Ciebie konkurs. Kliknij tu.


Wpis powstał przy współpracy z wydawnictwem Hueber.

Privacy Policy Settings