Od jakiegoś czasu w niemieckich reklamach można zaobserwować ciekawy trend, który pojawia się także na rynku polskim. Reklama ma już nie tylko sprzedawać konkretny produkt, usługę, ale także przyciągać i zmusić do myślenia. Może nawet zmusić do zmiany swojego postępowania. Skoro mamy dzisiaj Mikołajki, to przyjrzę się świątecznym niemieckim reklamom.
Wpis ten jest częścią wyjątkowej blogerskiej akcji „Blogowanie pod jemiołą – kalendarz adwentowy”, organizowanej już po raz czwarty przez grupę „Blogi językowe i kulturowe”. W ramach tej akcji wczoraj mogłaś przeczytać wpis u Izy o pisaniu listu do św. Mikołaja, a jutro u Alicji poznasz włoskie słówka związane z zimą i świętami. Gorąco zachęcam do czytania i komentowania! Pod koniec wpisu znajdziesz także informację o konkursie.
Świąteczne niemieckie reklamy
Prym wśród reklam społecznych (nazywam je tak na potrzeby tego wpisu) od kilku lat wiodą Penny, EDEKA, REWE oraz szwajcarski Migros. Jednak gdy przyjrzymy się dokładniej znajdziemy także zagraniczne firmy, które próbują zdobyć serca naszych zachodnich sąsiadów.
Firma Penny w ubiegłym roku postanowiła pokazać trzy różne rodziny i ich historie. Na co dzień rodziny te są od siebie oddalone, bywa że o kilka tysięcy kilometrów. Niektóre rodziny nie widziały się od lat. Jednak w te święta sytuacja się zmieniła i wreszcie mogą spędzić razem Boże Narodzenie. Piękne reklamy, niezwykłe emocje. W tym roku Penny również stawia na rodziny, jednak teraz głównym przesłaniem jest: Czas, aby się pogodzić. Widzimy matkę, która postanawia wyciągnąć rękę do swojej córki, choć nie jest to dla niej łatwe.
Weihnachten zusammen verbringen – spędzać święta Bożego Narodzenia razem
das Wunder – cud
Das Schönste an Weihnachten ist das Zusammensein mit den Liebsten. – Najpiękniejsze w świętach Bożego Narodzenia jest wspólne przebywanie z najbliższymi.
sich versöhnen – pogodzić się
EDEKA zaskoczyła wszystkich swoją świąteczną reklamą w 2015 roku. Bohaterem reklamy jest starszy człowiek, który prawdopodobnie spędzi święta samotnie. Jego dorosłe dzieci dzwonią, że jednak coś im wypadło i nie przyjadą. Starszy pan postanawia podstępem zwabić dzieci do domu i wysyła im zawiadomienie o swojej śmierci. W ten sposób cel zostaje osiągnięty. Dzieci przyjeżdżają i rodzina wspólnie spędza święta.
W ubiegłym roku motywem przewodnim reklamy EDEKI był czas, a dokładniej obdarowywanie innych naszym czasem. Kto chociaż raz w tym roku powiedział swojej rodzinie, znajomym: „Nie mam czasu”? A czy faktycznie nie miałaś wtedy czasu? Czy zakupy lub nowy serial faktycznie były wtedy najważniejsze? Nie odpowiem za Ciebie. Ale przemyśl to, proszę.
Natomiast święta 2017 EDEKA zaczęła od mini spotu reklamowego z robotem, który nie wie, co to jest miłość.Na swoje pytanie dostaje odpowiedź, że to coś na co nie ma przepisu. Wątek z robotem jest kontynuowany w kolejnej reklamie, gdzie robot przypadkowo odkrywa wideo ze świątecznym filmem. Widzi jak ludzie przygotowują się do świąt i się z nich cieszą. Przez kilka scen próbuje robić tak samo, ale czegoś mu brakuje … Ludzi.
heimkommen – powracać
Zeit schenken – podarować czas
Das schönste Geschenk ist deine Zeit, besonders zu Weihnachten. – Najpiękniejszym prezentem jest Twój czas, szczególnie w święta Bożego Narodzenia.
das Weihnachtsrezept – bożonarodzeniowy przepis
Kolejnym marketem z klimatycznymi reklamami jest REWE. W roku 2015 obserwujemy chłopca, który zaprzyjaźnia się z bałwanem. Dzieli się z nim jedzeniem, ubraniami. Czyta mu książki i opowiada opowieści. A w święta chce podarować mu prezent, jednak rodzina na to nie pozwala. Jak kończy się ta historia? Musisz zobaczyć reklamę! Z pewnością Cię poruszy. W reklamie z tego roku widzimy syna zmierzającego do domu. Jego podróż zestawiona jest z przygotowaniami, które rozpoczęła jego mama. Spot kończy się zdaniem: najważniejszym składnikiem na święta jesteś Ty.
von Herzen – z dobrego serca
die Zutat – składnik
Die wichtigste Zutat zu Weihnachten bist du. – Najważniejszym składnikiem na święta jesteś Ty.
I ostatni zestaw reklam, chociaż przyznam, że znalazłam ich trochę więcej. Przenosimy się do Szwajcarii, gdzie króluje MIGROS. Reklamy tej sieci są również bardzo poruszające. Spot z 2016 roku pokazuje nam historię pluszowego niedźwiadka, który został porzucony przez swoją dotychczasową opiekunkę w momencie, gdy dziewczynka dostała w prezencie nową zabawkę. Załamany miś wyrusza w podróż. W pewnym momencie wpada na pomysł jak zwrócić na siebie uwagę dziewczynki. I tutaj znowu nie zdradzę zakończenia, bo to trzeba obejrzeć! No trzeba! Ten rok przynosi nam natomiast historię skrzata ukrytego w sklepowej kasie, który myśli, że jest sam na świecie, a przecież są święta! Ta samotność doskwiera mu tak bardzo, że zaczyna płakać. Dźwięk, który przy tym wydaje, usłyszała kasjerka. Postanowiła mu pomóc i odmienia jego życie na zawsze. Jak? Obejrzj reklamę!
spenden – ofiarowywać coś komuś
übersehen – pominąć
das gemeinsame Weihnachtsfest – wspólne święta Bożego Narodzenia
der Wichtel – skrzat
Nie wiem jak Ty, ale ja pod koniec tego wpisu wycieram łzy. Tyle pięknych reklam, tyle emocji, wzruszeń! Szkoda tylko, że o tych ludzkich odruchach muszą przypominać nam właśnie reklamy. Doceniajmy się na co dzień, dostrzegajmy innych wokół i nie zapominajmy o najbliższych.
Znasz inne ciekawe reklamy świąteczne z głębszym przesłaniem? Napisz koniecznie w komentarzu.
Blogowanie pod jemiołą – konkurs
Jak co roku w ramach naszej akcji mamy dla Ciebie językowe prezenty. Wystarczy odpowiedzieć na jedno krótkie pytanie, by zgarnąć atrakcyjne nagrody. Do wygrania są:
- 3 książki od wydawnictwa Lingea wraz z dodatkowym rabatem 25% na całą ofertę,
- 3 książki od wydawnictwa Preston Publishing,
- 3 roczne dostępy do kursów na platformie Lerni
- 3 roczne dostępy do kursów na platformie Multikurs.
Więcej szczegółów znajdziesz TUTAJ.
Oprócz tego mamy dla Was wszystkich rabat w wysokości 25% na ofertę wydawnictwa Preston Publishing (rabat nie dotyczy pozycji, które objęte są innym rabatem) ważny od 01.12.2017 do 24.12.2017 godz. 23:59:59 na hasło JEMIOLA. Oraz rabat w wysokości 40% na całą ofertę platformy Multikurs.pl również na hasło JEMIOLA ważny do końca roku 2017.
Patronami i sponsorami naszej akcji są:
Jak komentować jako gość (bez logowania)? Tutaj znajdziesz instrukcję.