Notatki wizualne, sketchnoting to coś, co w ostatnich latach na nowo zyskało swoją popularność. W dzisiejszym wpisie oddaję głos Ani Maciejewskiej, która jest ekspertką od myślenia wizualnego. Ania opowie Ci o tym, co to w ogóle jest myślenie wizualne, jak się do niego zabrać oraz czy trzeba mieć zdolności plastyczne, by zacząć korzystać z tej metody. Podpowie także, jak wykorzystać sketchnoting do nauki języka niemieckiego.
Sketchnoting i myślenie wizualne
Myślenie wizualne to myślenie obrazami. Kiedy myślisz „dom”, masz pewnie jakiś obraz przed oczami (duży dom, mały, na wsi, w mieście). Każdy ma swoje wyobrażenie, ale pewnie przyznasz, że widzimy obraz, a nie litery.
Sketchnoting to notowanie z wykorzystaniem elementów wizualnych (ramek, strzałek, prostych ikon, symboli, chmurek, ludzików, linii, kolorów).
Nie wiem, jak Ty, ale ja przypominam sobie tradycyjne notatki ze szkoły. Czasowniki nieregularne zapisywane jeden pod drugiem, reguły, słówka, tekst pisany ciągiem linijka pod linijką. Odkąd zaczęłam wzbogacać tradycyjne notatki o prosty rysunek, nauka stała się przyjemniejsza i bardziej efektywna.
Do czego możesz wykorzystać sketchnoting w nauce języków obcych?
- notowania słówek,
- przedstawiania zagadnień gramatycznych, np. czasowników z zu, czasów, rodzajników,
- notowania reguł,
- map myśli,
- rysowania tego, co dzieje się w filmie, książce,
- wzbogacania prezentacji o elementy wizualne,
- rysowanie notatek dla siebie lub uczniów,
- notowanie swoich sukcesów, postępu,
- rysowanie planu nauki,
- rysowanie scenek, które można odgrywać,
- podsumowań,
- nauki do testów, egzaminów,
- zapisywania trudniejszych rzeczy w prostszy i atrakcyjny sposób
- i wszystkiego, co przyjdzie Ci do głowy.
Uwierz, że kreatywność w tym obszarze nie zna granic.
Czy jest Ci potrzebny talent plastyczny?
Nie, bo w sketchnotingu liczy się prostota, zrozumiałość, a nie artystyczne wykonanie. To właśnie jest założeniem sketchnotingu.
Z tego narzędzia korzystają nie tylko uczniowie, studenci, ale także nauczyciele, którzy przedstawiają treści w atrakcyjny sposób. Wywołują tzw. efekt „wow” i pomagają uczniom na wiele sposobów.
Co daje umiejętność sketchnotingu?
- łatwiej i szybciej zapamiętujesz,
- przedstawiasz treści w prostszy sposób,
- koncentrujesz się,
- notowanie sprawia przyjemność i wprowadza element zabawy,
- mózg lubi obrazy, co potwierdza teoria podwójnego kodowania A. Paivio,
- pobudzasz kreatywność,
- obraz zostaje w pamięci,
- szybciej się uczysz.
Sketchnoting cieszy się dużą popularnością w Niemczech. Polacy korzystają z niemieckich książek, ponieważ nie zostały one przetłumaczone na język polski. Warto znać język niemiecki 🙂 Dużo materiałów zostało opublikowanych właśnie w tym języku. Słynne są takie książki jak „Der Quick-Start-Block. Sketchnotes”, „Das Sketchnote Handbuch”, „Sketchnotes in der Schule.”
Sketchnotingu możesz uczyć się na szkoleniach, warsztatach, w Internecie. Dla osób, które chcą nauczyć się wykorzystywać sketchnoting, przygotowałam e-book, taki mini-kurs dla początkujących.
Polecam zajrzeć na strony w języku niemieckich. Upieczesz dwie pieczenie na jednym ogniu 🙂
I tu właśnie można narysować idiom: zwei Fliegen mit einer Klappe schlagen, dosłownie uderzyć dwie muchy jedną klapką, po polsku upiec dwie pieczenie na jednym ogniu.
Rysujesz dwie muchy (tak, jak sobie wyobrażasz, ma być prosto) i klapkę. Jak narysować muchę? Może to być kropka i dwa małe skrzydła.
Ważne, żeby takie rysunki były zrozumiałe dla Ciebie. Nie musisz rysować np. pięknego kota. Jeśli narysujesz wąsy, uszy, głowę, każdy będzie wiedział, że to kot.
Uczysz się czasowników, które łączą się z zu, to narysuj na środku tytuł, z boku chmurki, w których umieścisz czasowniki. Możesz dodać proste ikonki. Jeśli nie masz pomysłu, nie przejmuj się. Nie musisz wszędzie dodawać obrazków, poza tym ikony, symbole można odwzorować.
Wystarczą chęci, schematy, elementy, ikonki do naśladowania (banki ikon) i zaczniesz tworzyć własne sketchnotki. Pamiętaj, że notatka to nie dzieło sztuki.
Ja nigdy nie byłam wybitna w obszarach artystycznych. Pamiętam, jak narysowałam psa, a inni myśleli, że to koń. W sketchnotingu obrazek dotyczy treści, więc jest podpisany, nie ma problemu z rozpoznaniem, co przedstawia.
Pomimo braku talentu plastycznego nauczyłam się sketchnotingu i wcale nie zajęło mi to dużo czasu. Oczywiście na początku moje notatki były mniej udane, ale nie o to chodzi. Tak jak wcześniej wspomniałam, ma być prosto, a nie artystycznie.
Sketchnoting to umiejętność, której nauczy się każdy, a myślenie wizualne i sketchnoting znacznie ułatwiają naukę i sprawiają przyjemność.
Anna Maciejewska: coach językowy, pasjonatka myślenia wizualnego i sketchnotingu. Pomaga realizować językowe cele oraz pokazuje, jak wykorzystać prosty rysunek do tworzenia notatek. Rysuje notatki między innymi na tematy związane z nauką języków obcych, żeby nauka była skuteczna i przyjemna. Autorka e-booka „Myślenie wizualne. Sketchnoting. Startujemy.” Prowadzi fanpage oraz blog: www.realizujswojecele.pl
Znałaś wcześniej sketchnoting, myślenie wizualne? Korzystasz z tej metody? Pochwal się własnymi notatkami w komentarzu!
Jeśli uważasz, że ten wpis był przydatny, możesz zostawić komentarz i podzielić się nim wśród znajomych. Dodatkowo zapraszam Cię do zapisu na newsletter Niemieckiej Sofy, dzięki czemu informacje o nowych artykułach będą wpadały bezpośrednio na Twoją skrzynkę?