Matura ustna z języka niemieckiego

utworzone przez | mar 12, 2020 | Egzaminy | 0 komentarzy

Powoli zbliża się okres matur. Chociaż wydawać by się mogło, że czasu jest jeszcze sporo, warto już teraz zacząć przygotowania, by potem przejść egzaminy bez stresu. Jeśli czeka Cię matura ustna z języka niemieckiego, zapoznaj się z dzisiejszym wpisem przygotowanym przez eksperta – Anię Podemską. Znajdziesz w nim wiele praktycznych informacji i rad.

Matura ustna z języka niemieckiego

Od 11 lat pracy w liceum, pokazuję uczniom sposoby na przełamanie bariery językowej. Czasem jest to trudne, jeśli mamy zajęcia w grupie kilkunastoosobowej, gdzie nie każdy ma możliwość zawsze swobodnie się wypowiedzieć. Stąd też oferuję swoim uczniom bardzo indywidualne podejście, daję dodatkowe materiały, zachęcam do czytania i oglądania w języku niemieckim, ponieważ im więcej czasu poświęcą samodzielnie na zanurzenie się w języku obcym, tym lepiej będą mówić. Poza tym spotkam się na indywidualnych konsultacjach, by mogli się więcej wypowiedzieć.

Z kolei z moimi indywidualnymi kursantami online, mimo że przerabiamy repetytorium maturalne, to tylko mówimy. Dzięki zastosowaniu odwróconej klasy, uczący się sam przerabia materiał, ja go motywuję, daję wskazówki, polecam co oglądać, co czytać, po to by na zajęciach w 100% skupić się na mówieniu.

Bez względu na to, czy przygotowujesz się do matury sam/a, czy z doświadczonym nauczycielem, zerknij, co dziś dla Ciebie przygotowałam. Może moje wskazówki sprawią, że egzamin ustny nie będzie Cię już tak bardzo przerażał.  

Informacje ogólne:

– W odróżnieniu od popularnych egzaminów Cambridge z języka angielskiego, na maturę ustną wchodzisz nie w parze, ale sam/a.

– Egzamin ustny trwa 15 minut. Nie masz czasu na przygotowanie. Możesz się chwilę zastanowić nad każdym zadaniem, ale to zaledwie ok. 30-60 sekund.

Maksymalnie jest do zdobycia 30 punktów. By zdać należy mieć 30%, czyli 9 punktów.

Egzamin ma 4 części, składa się z rozmowy wstępnej oraz trzech zadań. Rozmowa wstępna nie jest oceniana.

W sali jest dwóch egzaminatorów. Jeden zadaje pytania i prowadzi rozmowę, drugi się przysłuchuje. Pierwszy egzaminator jest zazwyczaj pracownikiem szkoły, drugi pracuje w innej, która współpracuje ze szkołą zdającego. Egzaminator nie może być nauczycielem zdającego z ostatniego roku. Czasami zdarza się, że przy małej ilości zdających lub braku egzaminatorów, uczniowie mogą zdawać w innej szkole, wtedy nawet z widzenia nie zna się egzaminatorów.

Szczegółowy opis egzaminu oraz porady eksperta, na co zwrócić uwagę.

Część 1 rozmowa wstępna (2 minuty).

Jest to luźna rozmowa na różne tematy, by zdający się rozluźnił oraz zapoznał z egzaminującym. Zazwyczaj są to pytania o naukę języka, zainteresowania. Tematyka rozmowy nie może się pokrywać z tematyką trzech kręgów tematycznych, o które uczeń jest pytany w dalszych częściach egzaminu. Egzaminator ma przygotowane przykładowe pytania.

Rada eksperta:

– Przygotuj sobie prezentację o sobie w języku obym. Komisja chce Cię poznać. Może zapytać się o Twoje doświadczenia z językiem niemiecki, co lubisz robić w czasie wolnym, co chcesz studiować i dlaczego, jakie masz plany po zdaniu egzaminów itp. Są to oczywiście przykładowe pytania.

Część 2. Zadanie 1. (4 minuty).

Jest to dialog z egzaminatorem na ściśle określony temat, gdzie trzeba omówić 4 kwestie, znajdujące się w tzw. chmurkach. Egzaminator przejmuje zazwyczaj rolę Twojego kolegi, Twojej koleżanki, więc spokojnie w tym zadaniu możesz się zwracać do niego/niej per ty. W rozmowie musisz wspomnieć i przede wszystkim rozwinąć cztery punkty.

Rady eksperta:

– Bądź przygotowany na to, że egzaminator poprosi Cię o wyjaśnienie pewnej kwestii, może się z Tobą nie zgodzić.

-Pamiętaj, on/a nie chce Ci utrudniać życia, po prostu ma to wpisane w swoich materiałach, w wersji dla egzaminatora, trzyma się swoich wytycznych, by egzamin był przeprowadzony według procedur.

-Zwróć uwagę, kto rozpoczyna rozmowę, na arkuszu, masz dokładnie napisane, czy zaczyna zdający, czy egzaminujący.

-Zacznij rozmowę od przywitania się, dopiero później próbuj przejść do wykonania zadania.

Część 3. Zadanie 2. (3 minuty).

Zadaniem zdającego jest opisanie jednego obrazka oraz odpowiedzenie na 3 podstawowe pytania: Kto jest na obrazku? Gdzie się znajduje? Co robi/ą dana/e osoba/y? Opis obrazka jest monologiem.

Następnie egzaminator zadaje 3 pytania. Ostatnie z nich zawsze dotyczy czasu przeszłego, dlatego powtórz sobie koniecznie formy regularne i nieregularne czasu przeszłego.

Rady eksperta:

-Oprócz odpowiedzi na 3 główne pytania kto, gdzie, co robi, rozwiń swoją wypowiedź, opisując uczucia osób na obrazku, opowiedz, co mogło się wydarzyć przed chwilą lub zaraz się stanie.

-Nie skupiaj się na opisywaniu szczegółów, kolorów, wzorów, co widać w tle. To nie jest od Ciebie wymagane. Odpowiedź będzie uznana za rozwiniętą, jeśli odpowiesz na 3 podstawowe pytania, rozwiniesz je i wyrazisz swoją opinię, spekulację.

-Jeśli nie wiesz, co odpowiedzieć na pytanie, bo egzaminator pyta o Twoje doświadczenia, to pamiętaj, że tutaj nie chodzi o mówienie prawdy, ale o to, by mówić.

-Nie masz pomysłu, zmyślaj, powiedz, co przydarzyło się twojemu znajomemu i opowiedz to w pierwszej osobie.

Część 4. Zadanie 3. (5 minut).

W ostatnim zadaniu masz materiał, w którym są dwa lub trzy obrazki. Będziesz poproszony o rozwiązanie problemu. Twoim zadaniem będzie uzasadnienie, dlaczego wybierasz jedną opcję, oraz dlaczego pozostałą/pozostałe dwie odrzucasz. Na koniec dostaniesz dwa pytania. Egzaminator ma w swoich materiałach 4 pytania i wybiera dwa z nich dla Ciebie.

Rady eksperta:

-Nie skupiaj się na opisywaniu szczegółów obrazków. Nie o to w tym zadaniu chodzi.

-Tutaj musisz uzasadnić swój wybór. Twoja odpowiedź będzie uznana za rozwiniętą, jeśli wytłumaczysz i rozwiniesz, co wybrałeś i dlaczego oraz co odrzuciłeś i dlaczego.

Końcowe porady eksperta do całego egzaminu:

-W wersji dla zdającego nie widzisz pytań. Jeśli nie zrozumiałeś pytania, najpierw zapytaj o powtórzenie. Jeśli nadal nie będziesz wiedział/a o co chodzi, poproś o przeformułowanie. Dlatego koniecznie naucz się zdania: Könnten Sie bitte die Frage anders formulieren?

Nie masz pomysłu na to, co powiedzieć, mów cokolwiek. Egzaminator nie zna Cię, nie sprawdza, czy mówisz prawdę, tylko ocenia Twoją wypowiedź, komunikowanie się.

Próbuj odpowiadać tak, jak umiesz. Nie rezygnuj z żadnego zadania. Jeśli pominiesz np. zad. 2 to później nie będziesz mógł/mogła do niego wrócić.

Staraj się rozwijać każdą swoją wypowiedź. W każdym zadaniu dążysz do tego, by egzaminator zaznaczył na karcie odpowiedzi, że nie tylko się odniosłaś, ale przede wszystkim rozwinąłeś/ęłaś wypowiedź.

Przerób wszystkie 15 kręgów tematycznych. Na egzaminie każde z trzech zadań będzie dotyczyło innego zagadnienia. Rozmowa wstępna powinna być z tematyki, która nie pojawia się w kolejnych 3 zadaniach. Nie pomijaj najtrudniejszego tematu ochrony środowiska oraz problemów społecznych. Bardzo często te trudne tematy się pojawiają. Na prostsze jest łatwiej się wypowiedzieć, natomiast do tych kłopotliwych należy się przygotować. Zapytaj się swojego nauczyciela, na co masz zwrócić uwagę.

-Przygotowując się do egzaminu maturalnego, spróbuj czerpać radość z poznawania języka, czytaj artykuły, oglądaj seriale na Netflixie, szukaj ciekawych kanałów na Youtubie, tak, by jak najbardziej zanurzyć się w języku obcym. Więcej na ten temat w moich artykułach o immersji językowej oraz o kanałach na Youtube, co oglądać po niemiecku.

Punktacja:

Za sprawność komunikacyjną i rozwinięcie każdego punktu do każdego zadania możesz zdobyć 6 punktów, czyli 3X6=18 punktów.

Oprócz tego ocenione są zakres struktur leksykalno-gramatycznych (max. 4 pkt.), ich poprawność (max. 4 pkt.), wymowa (max. 2 pkt.), płynność (max. 2.pkt.)

Porady eksperta:

-Jak widzisz, najwięcej punktów dostajesz za sprawność komunikacyjną oraz rozwinięcie wypowiedzi. Dlatego pilnuj, by się rozwinąć.

-Przy ocenie wymowy nie jest wymagana wymowa nativa, chodzi o to, byś był/a komunikatywny/a i by egzaminator Cię zrozumiał i miał pewność, że chodzi Ci o konkretne rzeczy.

-Przy ocenianiu płynności bierze się pod uwagę brak bardzo długich przestojów w mówieniu, pauz. Chodzi o to, by Twoja wypowiedź była w miarę płynna.

-Aby poćwiczyć poprawność w mówieniu, zacznij się nagrywać na dyktafon w komórce. Po kilkukrotnym odsłuchaniu będziesz w stanie wychwycić swoje błędy. Zapisz je koniecznie. Ćwiczenie powtarzaj. Notuj zawsze błędy. Wracaj do nich. Notuj, jaki typ błędów robisz. Wtedy będziesz bardziej świadomy/a tego, na co zwrócić uwagę przy mówieniu.

-Aby popracować nad zakresem leksykalno-gramatycznym, wypisz sobie wyrażenia, które zawsze możesz użyć. Nie ucz się wszystkich, które są dostępne w repetytorium. Skup się na kilku, które będziesz używać poprawnie. Wypisz sobie synonimy do wyrażania opinii i nie mów zawsze tylko Ich finde. Poszukaj bardziej wyrafinowanych sformułowań do wyrażania opinii. Wybierz sobie kilka zaawansowanych struktur gramatycznych np. zdania przydawkowe (Die Frau, der das Buch gehört, wohnt hier), um…zu/damit, spójniki dwuczłonowe (np. nicht nur… sondern auch; zwar…aber itp.), konstrukcje bezokolicznikowe z zu bez zu, zdania okolicznikowe czasu (nachdem, seitdem, während), Nomen-Verb Verbindungen, które można zawsze zastosować np. Kontakte anknüpfen, Entscheidung treffen itp.

Artykuł został napisany w oparciu o informator maturalny, wiedzę ze szkoleń maturalnych oraz wieloletnie doświadczenie autorki. Jeśli masz ochotę, zachęcam do zapoznania się z informatorem (TUTAJ) na str. 11-15 oraz przykładowymi dwoma zestawami, gdzie znajdziesz wersję dla zdającego oraz egzaminatora na str. 35-45. Jeśli natomiast chcesz zobaczyć, jak wygląda egzamin, to polecam filmiki na Youtubie przygotowane przez wydawnictwo Pearsona:

Anna Podemska – poliglotka, pasjonatka języków obcych, uczy od 14 lat, od 11 w liceum, jest egzaminatorem maturalnym, prowadzi Lang Labs, czyli indywidualny i grupowy trening języka niemieckiego, hiszpańskiego, angielskiego online. Interesuje się malarstwem, swoją pracę doktorską napisała o malarzach w literaturze niemieckiej.

Blog: Langlabs.pl
Facebook – LangLabsOnline
Instagram @langlabsonline
#jezykowakawaonline na FB w czwartki o godz. 10

Jeśli uważasz, że ten wpis był przydatny, możesz zostawić komentarz i podzielić się nim wśród znajomych. Dodatkowo zapraszam Cię do zapisu na newsletter Niemieckiej Sofy, dzięki czemu informacje o nowych artykułach będą wpadały bezpośrednio na Twoją skrzynkę.

dołącz do newslettera niemiecka sofa

Hallöchen!

Jestem Ola Jakubowska i od 2013 roku sprawiam, że moje dorosłe kursantki mówią po niemiecku płynnie, naturalnie i z większą pewnością siebie. Też tak chcesz? Pozostańmy w kontakcie!

Social Media

POBIERZ BEZPŁATNY
Willkommensgeschenk