W końcu nadchodzi ten moment, że chcesz z uczniem powtórzyć przerobiony materiał. Zazwyczaj używasz testów, które dołączone są pod koniec rozdziału lub do materiałów dla nauczyciela. A może układasz zdania wspólnie z uczniami z wykorzystaniem słówek z działu? Lub przerabiacie kolejne ćwiczenia, by utrwalić gramatykę? Dzisiaj podpowiem Ci, jak zrobić powtórkę, by uczniowie dobrze się bawili i dobrze przygotowali się do nadchodzącego sprawdzianu.

Właśnie, zabawa! Skoro przez cały czas uczniowie pracują na lekcjach, wykonując przeróżne ćwiczenia, to czemu chociaż raz nie mogą się rozluźnić, pobawić? Jak to zorganizować?

Wydawnictwa dołączają do podręczników różne materiały dodatkowe, które mają urozmaicić nasze lekcje. Często na zwykłych zajęciach nie ma czasu, by do nich zajrzeć, dlatego skorzystaj z nich na lekcjach powtórkowych. Wydawnictwo Hueber opracowało do nowego podręcznika Schritte international.Neu zbiór różnych gier (Spielsammlung), które pozwolą utrwalić przerabiany materiał. Wśród nich znajdą się gry gramatyczne, na słownictwo, na rodzajniki oraz prowadzenie rozmów. W środku znajdziesz opis, jak grać w poszczególne gry oraz informacje, do którego rozdziału pasuje. Każdą grę można wykorzystać przynajmniej na kilka sposobów.

Ciekawym sposobem na zrobienie powtórki jest metoda stacji zadaniowych. Wybieramy sobie ćwiczenia z podręcznika oraz ćwiczeniówki i dzielimy na kilka grup/stacji. Możesz ćwiczenia pogrupować tematycznie, np. w jednej stacji będą tylko ćwiczenia gramatyczne, w innej ćwiczenia na słownictwo, a w jeszcze innej na pisanie. Wybierz je tak, by na jednej stacji znalazło się coś łatwiejszego i coś trudniejszego. Niech każdy uczeń ma szansę odpowiedzieć na pytania. Nie zapomnij również o zrobieniu stacji końcowej, na której uczniowie będą mogli sprawdzić swoje odpowiedzi z wszystkich stacji. Potrzebna będzie też karta pracy, gdzie uczniowie będą te odpowiedzi zapisywać. Na początku zajęć dzielisz uczniów na małe 2-3-osobowe grupy, tłumaczysz zasady i zachęcasz do zabawy. Możesz dodatkowo narzucić, że na rozwiązanie zadań z określonej stacji mają np. 5-10 minut. Po tym czasie muszą przejść do kolejnej. By dodatkowo urozmaicić zadanie, pochowaj wybrane ćwiczenia do kopert.

Innym coraz bardziej popularnym sposobem na urozmaicenie lekcji, ale także na powtórkę jest Escape Room. Już samo wypowiedzenie tego słowa sprawia, że uczniowie są podekscytowani tym, co też zaraz się może wydarzyć. Z pewnością to rozwiązanie wymaga dłuższego przygotowania do zajęć, ale jest tego warte. Na początek trzeba przyjrzeć się wszystkim ćwiczeniom i zadaniom, które mamy w książkach. Zastanowić się, które z nich wykorzystać, co dodać. Następnie zastanów się, jak ułożyć te ćwiczenia, by jego rozwiązanie przynosiło jakąś wskazówkę (gdzie ukryte jest kolejne zadanie) lub dawało literkę, lub hasło do kłódki, która „uwalnia” nas z pokoju.

Wszystko należy ułożyć w taki łańcuch, by jedno zadanie wynikało z drugiego, aż do tego zadania „uwalniającego”. Zadania możesz schować do odpowiednio oznaczonych kopert i pochować w klasie lub do przedmiotów typu pudełko, książka, doniczka, dziennik. Jednak również to należy wcześniej dobrze przemyśleć. Jeśli masz więcej czasu, możesz dodać również koperty ze złymi odpowiedziami. Gdy uczeń je otworzy, dostanie informację, że niestety rozwiązał źle i musi powtórzyć ostatnie ćwiczenie. By jeszcze bardziej urozmaicić całość, można w pudełku „uwalniającym” umieścić nagrodę w postaci jednego ćwiczenia, które na 100% pojawi się na sprawdzianie.

To nie wszystko. Do dobrego Escape Roomu potrzebna jest jeszcze intrygująca historia, która wprowadzi nas w ten inny, nieszkolny świat i dostarczy rozrywki. Pomyśl, jak można zamienić polecenia z podręcznika, by brzmiały ciekawiej, by opowiadały jakąś historię. Na blogu Herlig Willkommen znajdziesz przykładowy Escape Room po niemiecku.

Jeśli uczysz online lub z wykorzystaniem narzędzi online, proponuję Ci bardzo fajne narzędzie, jakim jest Learning Paths Symbaloo. Układasz tam krok po kroku ćwiczenia, które uczniowie mają wykonać. Dodajesz pytania, różne materiały, a na samym końcu  podajesz link z kodem uczniom. Fajne jest to, że każdy może wykonywać ćwiczenia w swoim tempie i od razu otrzymuje informację zwrotną, czy zadanie jest wykonane poprawnie. Możesz również każdemu ćwiczeniu nadać punkty (1-4), dzięki czemu uczniowie będą zbierać wirtualne żetony. Na samym końcu będziesz mogła sprawdzić, jak radzili sobie poszczególni kursanci. Jedynym minusem tego narzędzia jest język – Symbaloo jest dostępne jedynie po angielsku, ale jest na tyle intuicyjne, że wszyscy powinni sobie poradzić.

By pokazać Ci możliwości tego narzędzia stworzyłam na szybko przykładową ścieżkę z powtórką na podstawie drugiego rozdziału z podręcznika Schritte international.Neu A1.1.

Tutaj zobaczysz, jak to wygląda w praktyce.

Przejdź przez niego, zabaw się trochę w ucznia. Niektóre elementy zrobiłabym inaczej, ale specjalnie je zostawiam, byś mogła dostrzec też minusy tego rozwiązania.

Jak Ty powtarzasz materiał z podręcznika? Podzielisz się swoimi niezawodnymi sposobami?

Przygotowałam dla Ciebie również konkurs. Kliknij tutaj.

Privacy Policy Settings